Johan de Witt; kleurrijk daltononderwijs

Over onze school

Kleurrijk Dalton onderwijs betekent op de Johan de Witt onderwijs dat veelzijdig, gedifferentieerd, gevarieerd en mondiaal is

Kleurrijk

Het kleurrijk daltononderwijs krijgt vorm vanuit saamhorigheid; oog hebbend voor de verschillen die er mogen zijn. Kleurrijk betekent ook dat iedereen zich wel en veilig voelt in de warmte die we als school willen uitstralen.

Wij geloven in het begeleiden van de kinderen tot zelfstandige, samenwerkende, vrije en
verantwoordelijke burgers. Deze eigenschappen zijn nodig om nu en in de toekomst goed te kunnen functioneren in een veranderende wereld die veel van ons vraagt op het gebied van cognitie en sociaal-emotionele vaardigheden.
Op onze school willen wij kinderen begeleiden tot zelfstandige individuen. Dit betekent dat we de leerlingen leren om zelfstandig te denken en te handelen, óók als het gaat om het plannen en maken van hun eigen werk. De leerkracht instrueert, begeleidt en coacht de leerlingen om zo de zelfstandigheid (die nodig is om goed te kunnen leren) optimaal te ontwikkelen. De leerkracht doet er toe!
Wij begeleiden de kinderen door hen te leren om te gaan met de vrijheid in gebondenheid. Dit betekent dat wij de kinderen een grote mate van eigen verantwoordelijkheid geven binnen duidelijke kaders en met heldere verwachtingen.

Onze school maakt deel uit van de Stichting Primair Onderwijs Utrecht (SPO Utrecht).

Daltononderwijs

Wij zijn een daltonschool. In april 2022 zijn we officieel gecertificeerd. We kiezen voor het daltononderwijs omdat dit type onderwijs goed aansluit bij onze huidige manier van werken en de uitwerking van onze visie versterkt en goed uitvoerbaar maakt.

Het daltononderwijs kent van oorsprong drie principes (zelfstandigheid, vrijheid in gebondenheid en samenwerking) en deze zijn vertaald naar vijf kernwaarden die goed aansluiten bij vaardigheden die we onze leerlingen willen aanleren.