Extra verlof/tandarts e.d.

Verlof voor huwelijken (1 dag), jubilea,begrafenissen en dergelijke Dit verlof wordt schriftelijk bij de leerkracht van het kind gemeld, zodat we de afwezigheid van uw kind kunnen verantwoorden aan inspectie of leerplichtambtenaar.Verlof voor bezoek aan huisarts, ziekenhuis, therapie of tandarts: zo’n bezoek hoeft slechts aan de betrokken leerkracht gemeld te worden. Verzoek is wel dergelijke afspraken zoveel mogelijk na schooltijd te maken.

Buiten de schoolvakanties om is het vrijwel onmogelijk om verlof te krijgen voor vakanties. Hierop is één uitzondering:als men door de specifieke aard van het beroep van de ouders alléén buiten de schoolvakantie op vakantie kan gaan. Hierbij moet u denken aan een beroep in het toerisme of in de agrarische sector waarin de piek in de zomermaanden ligt. Aanvraag van vakantieverlof, maximaal 10 lesdagen, moet, via de leerkracht, bij de directeur van de school ingediend worden. Aanvraag formulier verlof

Er geldt een aantal voorwaarden:
 • Het moet in het betreffende schooljaar de enige vakantie zijn, die de ouders/verzorgers en de leerling gezamenlijk kunnen doorbrengen
 • Het extra verlof mag geen betrekking hebben op de eerste twee weken van het nieuwe schooljaar
 • Het verlof is uitdrukkelijk niet bedoeld voor het oplossen van roosterproblemen van de werkgever

Controle door de leerplichtambtenaar

Rond de schoolvakanties komt het nogal eens voor dat ouders eerder willen vertrekken, of later terug willen komen. Dit is niet toegestaan. De leerplichtambtenaren controleren rond de zomervakantie en alle overige vakanties extra op de scholen om te zien of alle kinderen op school aanwezig zijn. Verlof buiten de schoolvakanties is wettelijk geregeld en wordt slechts bij zeer hoge uitzondering verleend. Verlof voor extra korte vakanties of bezoek aan het land van herkomst is wettelijk niet mogelijk. De afdeling leerplicht van de gemeente Utrecht houdt toezichtop de verlofregeling.